Alla inlägg under juni 2011

Av Lisette Svensson - 29 juni 2011 11:36

Helt otroligt att du är över 2 veckor gammal...kändes som om det var igår du för första gången låg i min famn. Finns ingen kärlek som är starkare och jag älskar dig mer och mer för varje dag som går.

Vår älskade lilla skruttis Annie, som igår på BVC vägde 3670gr och vuxit till 52cm lång.  

Av Lisette Svensson - 28 juni 2011 21:17

Har haft en massa olika frisyrer och färger i huvet, men har aldrig varit riktig ljus efters inget har någonsin biti på mitt hår. Bestämde mig för att göra ett nytt försök nu när utvecklingen gått framåt med alla hårfärger. Så jag bokade in mig hos Jenny som precis öppnat eget.


Så här blev resultatet vi tog och blandade lite olika bruna nyanser, och jag har svart längst ner inunder. Blundar för jag ser helt slut ut, tröttmorsan haha... Nöjd är jag iaf!


 

Av Lisette Svensson - 23 juni 2011 11:44

Ngn vecka innan Annie kom va jag på MIO möbler och blev tvungen att låna WC. Fann en superbra handtvål som för mig är ny. Står nu i mitt kök, Fungerar jättebra mot tex fisk/vitlöks fingrar!   


 

Av Lisette Svensson - 21 juni 2011 18:25

Den 13 juni kl. 12.41 kom vårat hjärta till världen 3210gr och 48cm lång.


Började med att söndagen den 12 juni på kvällen runt 19 tiden tyckte jag att det började sippra "rosa" strimmigt vatten. Vi åkte in för att kolla men läkaren trodde det va falskt alarm han sa tom pyspunka... Allt såg bra ut och jag hade ju inga smärtsamma sammandragningar. Åkte hem, fikade och kom i säng runt halv tolv.

Kl. 00.50 klev jag upp för att kissa..."splasch" sa det och sovrumsgolvet var täckt med fostervatten. Tog väskan och åkte in direkt efters min värkar började med detsamma...


Strax innan kl. 02 flyttar vi in till en förlossningssal. Värkarna börjar tillta och det känns bäst att stå upp när de kommer. kl. 4 är jag redan öppen 5cm och kl. 5 tar jag emot epidural. Äntligen vila! Värkarbetet avtar inte utan redan i sjutiden är jag öppen 10cm. Skönt att krysta tänker jag... lustgasen gör egentligen varken till el från men får mig att fokusera.


Tar i för kung och fosterland i varje krystvärk men det känns som om inget händer!  

De försöker hjälpa livmodern med värkstimulerande och runt 10 tiden är jag helt slut både jag och min stackars livmoder. Skrutten vill inte rotera ner i bäckenet som bebis ska (vill komma ut med näsan uppåt = hjässbjudning) , dessutom är det trångt. De pratar om kejsarsnitt men Vi kommer överrens om att prova med sugklocka.  Efter ytterligare ngr krystvärkar har jag lyckats klämt ner liten ngt mer och strax efter kl. 12 kommer en läkare in och ska sätta sugklockan.

Ju längre tiden gick desto mer hamnade jag i en slags koma... hade fått i mig energi dryck och vatten men det kändes verkligen som om jag var helt tömd på kraft och ork. Hinner "däcka" mellan varje värk så D måste väcka mig. Han står på min högra sida och hjälper mig upp för att orka krysta. Har en uska på vänster sida som trycker på min mage för att hjälpa livmodern. En läkare som står med klockan, en barnmorska som håller emot mina ben och håller koll därnere. Och ytterligare en som står och kollar värdena på skrutt genom att titta på monitor.


Efter minst 2st klocksläpp...vill jag ge upp men älsklingen och den underbara uskan på vänster sida peppar mig allt dom kan. Tar i det sista jag har samtidigt som de klipper och äntligen kommer en liten tjej ut. Dock alldeles likblek och ger inte ett knyst. D och läkaren springer ut med henne, vilket jag inte minns efters jag somnar igen av uttmatthet. Visar sig att hon behöver lite hjälp att andas och har fått en jätteblödning i huvudet av sugklockan och av att ha legat i fel läge i flera timmar.  Strong som hon är visade hon inga tecken på att hon mådde dåligt i magen därmed slapp vi kejsarsnitt.

Just när man va mitt uppe i det tyckte man det va bland det värsta man varit med om men...


Så här efteråt hade det ju kunnat varit värre...vi hade otroligt bra personal hela förlossningen och hon kom ju ut till slut. Natten till tisdagen fick hon bo uppe på neonantal avd för en blodtransfusion. Hade dåligt blodvärde av den blödning som uppstått i huvudet mellan huden och benet. Den tryckte alltså INTE mot själva hjärnan.

På morgonen runt 3 fick hon komma ner till oss och där började både min och hennes läk process och återhämtandet av energi.  Tog massa prover och såg till att vi båda läkte som vi skulle. Fick om vi ville åka hem redan onsdag efterm.  Så den 15 juni sent på kvällen var vi äntligen hemma med vår skatt.

Av Lisette Svensson - 12 juni 2011 12:02

Kom ut nu skrutten!!! ja jag vet att det egentligen är 2v kvar... men det blir ju som extra påtagligt då det tjuvstartade för ngr veckor sen. Va som sagt hos BM i fredags och gjorde tillväxtkontroll och kollade mina värden. Allt va bra så de vanliga orden "bara att vänta" kom igen. Magen har inte vuxit ngt sen förra veckan men jag har börjat samla på mig vätska pga värmen och igår morse märkte jag att magen har sjunkit. Vilket tyder på att ngn gör sig redo iaf. I veckan har jag sovit superfdåligt pga värmen och mina svällda fötter och händer. Så jag har faktiskt inte orkat gjort sååå många knop. Tvättat och stor städat bilen, Tvättat och städat lite hemma, plockat sten på tomten, sått gräs, lagat Daniels byxor och shoppat lite. 3 linnen till D, stödstrumpor och lite nya trosor för att nämna några...

Har haft lite besök i form av syrrorna, Fredrik och Milia och sist men inte minst min BF väninna Myran.


Tjockis magen står rakt ut....


 

Av Lisette Svensson - 12 juni 2011 11:22

Har en sån duktig man och en sån snäll pappa... de jobbar för fullt så fort de inte jobbar på sina egna jobb här hemma med vår tomt. Jag försöker hjälpa till med det jag kan men efters det är så mkt tungt bärande så får jag ofta hitta på egna saker. Prio i sommar är iaf verandan och gäst rummet på garagets övervåning. Och för att enklast ta sig upp är att bygga en trappa. Just nu håller de på att gjuta formen som trappa ska stå på efters det är en sån nivå skillnad mellan hus och gräsmatta. Dyrt med fyll ju!!!


                   



Av Lisette Svensson - 3 juni 2011 20:54

Jaha...då har 2 veckor gått sedan vi var in och besökte förlossningen en sväng. Va hos barnmorskan idag på koll och även en liten önskan hur vi vill ha det när det väl är dax. Svårt att veta i förväg så man kan ju bara utgå från hur man känner just nu...allt kan ju ändras när man väl är där! Skrutten har växt en massa nu på slutet, men tydligen är det normalt. Har tyvär börjat samla vätska de senaste dagarna så fötter och händer känns som bly...aj aj. Stackars D får massera mina fötter varje kväll. Spelar ingen roll om jag sätter på mig stödstrumpor så fort jag vaknar på morgonen...har liksom ingen betydelse.

Sover väldigt olika...kan fortf sova en stund på rygg men vaknar oftast minst 3ggr per natt och måste upp och pinka. Märks att det är trångt där inne för alla organ också, det är inga små droppar som kommer. Däremot är det fullt ös som vanligt.. fast det är inte alls lika mysigt som för ett par veckor sedan. Ibland gör det riktigt ont! Speciellt när liten spjärnar med små fötterna och trycker på mina stackars revben. Och efters. vi varit fixerad så länge så är det alltid på samma sida och på exakt samma ställe... Men jag blir glad och lugn för jag känner ju att det verkligen rör sig varje dag flera ggr. Vilket är super! Men inget är behagligt längre, nu är jag redo... har börjat ila lite därnere så jag hoppas det är på G.

Håll tummar och tår på att vi vill ut närsom och se världen!



Bjuder på en tjockisbild och lite fakta:

SF mått: 36cm

Min Vikt: +14kg

Skruttens vikt: ca 2,8-3kg

Skruttens längd: ca 49cm

Hjärtljud idag: 148 (har varierat beroende på om vi varit vaken el sovit)

som lägst 135 och som högst 148.


 

Och kära Vänner.... jag LOVAR att skicka sms/mms NÄR skrutten kommit. Hör ni inget, har inget hänt!!!



Av Lisette Svensson - 3 juni 2011 20:25

Jaha då har ännu en vecka nästan gått... pappa har varit här mån-onsd och hjälpt oss med garageövervåningen (gästrummet) och veranda bygget.  Danne tog ledigt ngr dagar...så han har "långledigt", röd dag torsdag och måndag, inarbetad dag fredag. Grannarna har även köpt lite rullgräs efters. de har 2 små barn och 2 hundar som gärna vill springa på tomten i sommar.  Och än så länge är det ju bara jord, för att få en full last så blev det lite över så då köpte vi det resterande. Räckte precis till framsidan typ.

        Fiiint!!!


Veranda bygget har också kommit igång...men de är lååångt kvar...

Golvreglar är näst intill färdiga iaf. ska impregneras en gång till innan uppsättning.

 

I tisdags kom Linn, Texas, Helena och "lillebror"och hälsade på. Hade med sig salladslunch gulliga som dom är.

Helena ser trött ut, men hon blinkade precis när jag knäppte. Texas på bra humör och bus i blicken som vanligt.

                                                 


Annie 20110613

 Mitt namn är Lisette och jag bloggar om allt som händer i min vardag. Jag älskar min familj och mina vänner, gillar att baka och laga mat, att träna och allt som har att göra med inredning. Välkommen!

Kategorier

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Bloggar jag följer

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards